Sociální sítě

 

Co je sociální síť?

Termín sociální síť (též společenská síť, komunitní síť či komunita) označuje internetové projekty, v nichž propojená skupina lidí spolu prostřednictvím různých prostředků komunikuje.

Co umožňují sociální sítě?

Sociální sítě umožňují navazovat sociální vztahy s okolními uživateli (pomocí řady zajímavých nástrojů, diskusních skupin, online her, komunikačních fór a chatu), jsou zaměřeny na sdílení informací o jednotlivých uživatelích (včetně sdílení fotografií a dalších údajů), a jsou prostorem pro interaktivní zábavu. Pomocí soc. sítí lze realizovat řadu čiností, lze je využít k zábavě i vzdělávání, jsou zajímavými marketingovými prostředími s přesně cílenými reklamními možnostmi.

Kolik stojí používání sociální sítě?

Veškeré služby jsou zdarma, zpoplatněny jsou pouze komerční marketingové produkty, zejména různé druhy PPC reklamy.

Jaká byla první sociální síť?

Za první sociální síť lze považovat projekt Sixdegrees spuštěný v roce 1997, kde uživatelé měli možnost si vytvořit svůj osobní profil a seznam přátel a později procházet seznamy přátel svých přátel. V roce 2000 byla služba ukončena (doména stále existuje, ale lze se zaregistrovat jen na základě pozvánky). Podle svého zakladatele tento projekt nebyl úspěšný, protože jednoduše předběhl svou dobu. Na konci devadesátých let byl totiž počet uživatelů Internetu ještě nízký.

Jaké jsou nejznámější sociální sítě?

    Facebook – vznikla v roce 2004 původně jako síť určená pro studenty Harvardské univerzity, slouží jako platforma pro vytváření osobních, firemních a skupinových profilů a propojování přátel, dále jako herní server, pro internetová fóra, pro ukládání a sdílení multimédií.

    Google+ – vznikla v roce 2011 jako obdoba sítě Facebook, kde hlavní rozdíl spočívá v nastavení sdílení přes tzv. kruhy, do kterých si lze rozdělit jednotlivé osoby a sdílet dané věci jen s těmi, pro které to má přínos, nebo se jich to týká.

    Myspace – vznikla v roce 2003 a slouží jako sociální síť, pro internetové profily lidí, pro ukládání a sdílení multimédií, druhá nejpoužívanější sociální síť na světě, patří společnosti Specific Media

    Twitter – vznikla v roce 2006 a slouží především pro mikroblogy

    LinkedIn – vznikla v roce 2003, slouží pro internetové profily a pro pracovní životopisy, je to pracovní sociální síť, mnohým světovým zaměstnavatelům stačí místo životopisu poslat odkaz na profil na LinkedIn, zajímavá je možnost vystavení referencí o podrobnostech spolupráce s kolegy z LinkedIn

Mezi české sociální sítě patří

    Lidé.cz – slouží jako internetové fórum, pro internetové profily především lidí, pro blogy, jako chatovací server, jako internetová seznamka, pro internetové kurzy, pro ukládání a sdílení fotografií, tento server je uživatelsky spojen se sociální sítí Spolužáci.cz

    Spolužáci.cz – slouží pro internetové profily, pro ukládání a sdílení multimédií, jako chatovací server, je určen pro spolužáky a bývalé spolužáky, tento server je uživatelsky spojen se serverem Lidé.cz, obdoba amerického Classmates

    Líbímseti.cz – slouží pro internetové profily lidí, jako internetová seznamka, jako chatovací server, pro blogy

a existuje řada dalších sociálních sítí.

 

Jaká je nyní největší sociální síť?

Největší sociální sítí na světě je Facebook s 964 330 660 registrovanými uživateli.

V tabulce si můžete prohlédnout počet uživatelů v jednotlivých kontinentech

1

Asia

267 863 463

6.61%

2

Europe

250 195 560

30.23%

3

North America

236 643 580

43.83%

4

South America

144 576 800

36.46%

5

Africa

50 450 620

4.97%

6

Oceania

146 276 40

39.47%

 

Facebook má nejvíce uživatelů v USA (asi 153 milionů), v Indii (43,5mil. ), Indonésii (43,1 mil.), Brazílii (37,9 mil.) a Mexiku (32 mil.). V České republice je to kolem 3,6 milionu uživatelů, což naši republiku řadí na 43. místo na světě.

Údaje byly zjištěny z https://www.socialbakers.com/,  dne 9. 2. 2013

 

Jaké nevýhody přináší sociální sítě?

Sociální sítě slouží jako úložiště osobních údajů.

Tyto údaje lze poměrně snadno od uživatelů sociálních sítí získat a následovně zneužít například v rámci nebezpečných komunikačních technik. Řada uživatelů sociálních sítí zveřejňuje své fotografie se zachyceným obličejem, sociální sítě obsahují i fotografie mladistvých, které lze právě díky zveřejněné fotografii tváře účinně manipulovat. Fotografie tváře je jedním z nejsnadněji zneužitelných osobních údajů, protože umožňuje jednoznačnou identifikaci oběti. Velké nebezpečí také představuje nevědomé sdílení osobních údajů prostřednictvím různých aplikací a her. Ty často v licenčním ujednání obsahují informaci o tom, že uživatelské údaje uživatelů aplikace budou šířeny a sdíleny s ostatními. Kdo z nás si však čte licenční ujednání? Neznalost ovšem neomlouvá! Smutná statistika vypovídá, že 98 % dětských uživatelů internetu v ČR sděluje lidem známým z internetu své osobní údaje.

 

Sociální sítě jsou prostorem pro existenci rizikových jevů, zejména kyberšikany, kybergroomingu, sextingu, kyberstalkingu apod.

Vzhledem k neexistujícímu systému ověřování pravdivosti osobních údajů uživatelů může docházet například k situacím, kdy uživatel-manipulátor předstírá jiný věk a vzhled a využije důvěřivosti uživatelů, kteří pak svolí k osobní schůzce (tzv. kybergrooming). Ta může skončit tragicky, jak dokladá řada případů.  

Zdálo by se, že uživatelé sociálních sítí se zdají být věrohodnější díky zveřejněným fotografiím, opak je však pravdou. Na pravdivost informací v sociálních sítích nelze spoléhat. Výzkumy dokazují, že 42,5 % dětí je ochotno jít na osobní schůzku s člověkem, kterého znají jen z internetu.

Sociální sítě mohou také sloužit jako nástroje pomsty, pro útočníky je snadné vytvořit útočné diskusní skupiny zaměřené na konkrétní osobu či falešný profil oběti s urážlivým obsahem, Časté je také zneužití fotografie uživatele pro fotomontáž a následné šíření tohoto obsahu ostatním uživatelům. Tyto projevy lze zařadit mezi tzv. kyberšikanu, které je dle statistik vystaveno 39 % uživatelů internetových sociálních sítí. Až  35 % dětí (ve světové populaci) se stalo obětí kyberšikany. Ačkoli jsou sociální sítě opatřeny „záchrannými tlačítky“ pro nahlášení závadného obsahu či jednání, ke kyberšikaně uživatelů dochází a docházet pravděpodobně bude i nadále.

 

 

Sociální sítě jsou zcela jistě zajímavými produkty, které mají velký vliv na dění ve světě, ve kterém žijeme. Kromě jiného nám umožňují udržovat dávno ztracené sociální vazby a vytvářet vztahy nové.

Věřme však, že budoucnost nebude pouze o virtuálních vztazích, ale že přímá osobní komunikace zde své místo stále bude mít.

O přítomnosti i budoucnosti rozhoduje čin každého z nás!